ANALISIS MENINGKATNYA TEMPERATUR AIR PENDINGIN MESIN INDUK DI MT. GAS MALUKU

FAIZAL, ENO (2019) ANALISIS MENINGKATNYA TEMPERATUR AIR PENDINGIN MESIN INDUK DI MT. GAS MALUKU. Diploma thesis, POLITEKNIK ILMU PELAYARAN SEMARANG.

[img] Pdf (51145315T_SKRIPSI_FULLTEXT)
51145315T_SKRIPSI_FULLTEXT.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (8MB) | Request a copy
[img]
Preview
Pdf (51145315T_SKRIPSI_OPEN_ACCESS)
51145315T_OPEN_ACCESS (1).pdf

Download (5MB) | Preview
Official URL: http://www.library.pip-semarang.ac.id

Abstract

ABSTRACT Faizal Eno Prabowo, 2019, NIT : 51145315.T, “Analysis of Increasing Temperature of Main Engine in MT. GAS MALUKU”, Program Studi Technical, Program Diploma IV, Merchant Marine Polytechnic Semarang, 1st Supervision: Ahmad Wahyudiono,M.M, M.Mar.E and 2nd Supervision: Capt. Ali Imran Ritonga,MM.,M.Mar. To smooth the running of a diesel engine that is used as a propulsion in the vessel it requires perfect cooling. Because in a combustion chamber a diesel motor produces a very high temperature at time of combustion. But on board the MT. Gas Maluku at the time of sailing the engine coolant temperature has increased excessively. The increase occurs because of the engine coolant components that are damaged so that the performance of the parent machine is not optimal at the time of the voyage. The method used is the HAZOP and SWOT method, where the HAZOP is used to identify the factors that cause damage and the impact of l.o cooler damage while the SWOT is used for problem solving. The results of the study show that the cause of the reduction in increasing temperature of water cooling capacity in the sump tank is damage to the lubrication oil cooler. The results obtained from this study indicate that the increasing temperature of the engine air conditioner water is due to the cracking of the cylinder liner. While the cause of damage to the cylinder liner is caused by lack of maintenance of the parent machine. To overcome these problems for optimal cooling need to be replaced on the cylinder liner damaged parent machine and perform maintenance according to manual procedures book the existing parent engine for cooling work optimally ABSTRAKSI Faizal Eno Prabowo, 2019, NIT : 51145315.T, “Analisis meningkatnya temperatur air pendingin mesin induk di MT. GAS MALUKU”, skripsi Program Studi Teknika, Program Diploma IV, Politeknik Ilmu Pelayaran Semarang, Pembimbing I: Ahmad Wahyudiono,M.M, M.Mar.E dan Pembimbing II: Capt. Ali Imran Ritonga,MM.,M.Mar. Untuk kelancaran jalannya sebuah mesin diesel yang digunakan sebagai tenaga penggerak di kapal maka membutuhkan pendinginan yang sempurna. Karena dalam ruang pembakaran sebuah motor diesel menghasilkan suhu yang sangat tinggi pada waktu pembakaran. Namun di kapal MT. Gas Maluku pada saat berlayar temperatur pendingin mesin induk mengalami peningkatan berlebih. Peningkatan tersebut terjadi karena adanya komponen pendingin mesin induk yang mengalami kerusakan sehingga kinerja mesin induk tidak optimal pada saat melakukan pelayaran. Metode yang digunakan adalah metode HAZOP dan SWOT, dimana HAZOP digunakan untuk mengidentifikasi faktor-faktor penyebab kerusakan dan dampak dari kerusakan meningkatnya temperatur air pendingin sedangkan SWOT digunakan untuk pemecahan masalah. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini menunjukkan bahwa meningkatnya temperature air pendingin mesin induk adalah karena retaknya cylinder liner. Sedangkan penyebab kerusakan pada cylinder liner tersebut diakibatkan oleh kurangnya perawatan mesin induk. Untuk mengatasi permasalahan tersebut agar pendinginan manjadi optimal perlu di adakan penggantian pada cylinder liner mesin induk yang mengalami kerusakan serta melakukan perawatan sesuai prosedur manual book mesin induk yang ada agar pendinginan bekerja secara optimal.

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Keywords : cooling, cylinder liner Kata kunci : pendingin, cylinder liner
Subjects: Skripsi > Teknika
Divisions: Teknika
Depositing User: Admin Admin Admin
Date Deposited: 22 Oct 2019 01:29
Last Modified: 22 Oct 2019 01:29
URI: http://repository.pip-semarang.ac.id/id/eprint/1768

Actions (login required)

View Item View Item